Beszoktatás

 

A kisgyermekek bölcsődei élete a beszoktatással kezdődik. A még ismeretlen, új környezet megismeréséhez, az anyától való elváláshoz, a gyermekcsoport életébe való beilleszkedéshez, a bölcsődei napirend elfogadásához, a gyermeknek szüksége van az anya és/vagy a szülő/más családtag biztonságot nyújtó jelenlétére, támogató, türelmes, biztató magatartására.

A beszoktatás intézményeinkben általában kettő hetet felölelő időszak és elsősorban a szülővel történik, fokozatosan, a gyermek igényeihez igazodva, amely során előtérbe helyeződik a családdal való együttműködés. Ez az időintervallum a gyermek igényeitől és viselkedésétől függően növelhető vagy akár csökkenthető. A hangsúly mindig a fokozatosságon van.

A szülővel történő fokozatos beszoktatás módszere, hogy fokozatosan növeljük. a gyermek bölcsődei tartózkodásának idejét.

Az első héten a szülővel történik a beszoktatás, míg a második héten már a szülő állandó jelenléte nélkül. A két hét folyamán a napok előrehaladtával a szülő egyre rövidebb időt tölt gyermekével a csoportban, ezáltal a gyermek egyre hosszabb ideig tartózkodik a gyermekcsoportban a szülő nélkül.

A kisgyermeknevelők már az első napokban próbálkoznak a kapcsolat kialakításával, kísérletet tesznek egy-egy gondozási részművelet elvégzésére is a szülő jelenlétében (pl.: innivalóval és/vagy tízóraival majd ebéddel történő kínálás, cipő fel vagy lehúzása, orrtörlés, kézmosás, stb.) – a gyermek együttműködésétől függően. A beszoktatás alatt a kisgyermeknevelő lépésről-lépésre átveszi a gyermek gondozását még a szülő jelenlétében.

A szülők – az anya, az apa vagy más a gyermekhez közel álló családtag – jelenléte biztonságot nyújt, ez pedig segíti a gyermek és a kisgyermeknevelő között a biztonság és érzelmi kötődés kialakulását, így a gyengéd átmenetet, az új környezethez való alkalmazkodáshoz.

A szülővel történő fokozatos beszoktatás folyamata során a kisgyermeknevelő folyamatosan építi a bizalmi kapcsolatot, információt nyújt a szülőnek a bölcsődei nevelés tartalmáról és a kisgyermekek szocializációjának, fejlődésének sajátosságairól. Ez a fokozatosság segíti a bölcsődében a gyermek érzelmi biztonságának kialakulását, valamint a kisgyermeknevelő felé irányuló bizalom megerősödését.

Az otthonról hozott szeretet-tárgy: kedvenc játék, ruha, alvós, stb. könnyebbé teheti a gyermek számára az elszakadást az otthonától és a szüleitől, úgy a beszoktatás idején, mint a későbbi, a bölcsődében töltött időszak alatt is.